Kui võrrelda viimaste aastate gaselli TOPe ehk Äripäeva koostatud kiiresti kasvavate ettevõtete edetabeleid, siis jääb Lääne-Virumaalt silma 19 ettevõtet, kes on alates 2012. aastast olnud edetabelis vähemalt kolm korda.
- Joost-Level OÜ omanik Ivo Joost. Foto: Liis Treimann
Koguni viis korda on selle aja jooksul suutnud kiiresti kasvavate firmade edetabelisse jõuda kaks Lääne-Virumaa ettevõtet. Nendeks on Ivo ja Oksana Joostile kuuluv Joost-Level OÜ ning Enno ja Ülle Ilvesele kuuluv Ilves Transport OÜ.
Joos-Level on kosmeetikatooteid müüva veebipoe Loverte omanikfirma. Tegevjuhi Ivo Joosti sõnul ajasid nad koroonakriisi alguses töötajad kõik koju, sest kriisi ees oli hirm nahas. “Ühel hetkel hakkasid mahud aga tohutult kasvama ja olime suures hädas ning pidime kõik uuesti tööle tagasi tooma,” rääkis ta hiljuti Äripäevale. Joosti sõnul võistlevad nad mahtudega senimaani ning küsimus pole enam töötajates. “Küsimus on juba hoopis ruumis, meil lihtsalt ei mahu sinna lattu kaup enam ära,” sõnas ta.
Ettevõte kolis mõned aastad tagasi Rakverest Viimsisse ning nii tekkis firmale kaks suurt ladu. Praegu, kolm aastat hiljem, on nad aga olukorras, kus ladu on otsast otsani täis. “Kõik nurgad, kõik kohad on kaupa täis ja oleme pidanud juba mõned kampaaniad ära jätma, sest kardame, et me lihtsalt ei saa nendest mahtudest jagu,” rääkis Joost. Firma on ostnud nüüd uued kinnistud ja kavatseb suuremad laod ehitada, kuid see võtab aega ning mahu ja ruumi vahel võitlus jätkub.
- Ilves Transport juht ja omanik Enno Ilves esines 2018. aastal Autovedajate aastakonverentsil. Foto: Karli Saul
Logistikaettevõte Ilves Transport juht Enno Ilves teenis kuni 1997. aastani leiba pikamaa-autojuhina, kui viimases ettevõttes töötades tegid taanlased talle ettepaneku hakata teenust osutama oma autoga. „Ostsime kaks autot ning töö läks lahti! See on ala, mida ma tunnen läbi ja lõhki. Oli vaid vaja väikest tõuget, et oma äriga alustada,“ on Enno Ilves ise meenutanud.
Alates 2012. aastast on need 19 Lääne-Virumaa ettevõtet olnud Gaselli TOPis kolm või rohkem korda:
Väikesed ettevõtted on olulised
Gaselli-liikumise idee pärineb USAst, kus selgitati välja esimesed kiiresti arenevad väikeettevõtted ehk gasell-ettevõtted.
Majandusteadlane David Birch kirjeldas Ameerika ettevõtete arengut järgmiselt. 1950. aastatel domineerisid maailma areenil niisugused suurettevõtted ehk „elevandid” nagu US Steel Corp, General Motors Corp, General Electrics Co.
1980. aastatel haarasid liidripositsiooni enda kätte „hiired”. Need kõige rohkem kuni 20 töötajaga pisiettevõtted, tekitasid erasektoris ligi 20 miljonit uut töökohta, samal ajal kui „elevandid” lasid töölt lahti neli miljonit töötajat.
1990. aastatel võtsid juhtimise üle „gasellid”, Ameerikas on väikeettevõtted, kes on kasvatanud käivet neljal järjestikusel aastal vähemalt 20% ja loonud juurde uusi töökohti. Gasellid suutsid aastatel 1993–1996 luua Ameerika majanduses 70% uutest töökohtadest, kuigi neis gasell-ettevõtetes oli David Birch'i analüüsi järgi tööl vaid 3% Ameerika erasektori töötajatest.
Sama trend jätkus ka järgmistel perioodidel; 1994–1998 kaotasid suurettevõtted Ameerikas kaks miljonit töökohta ja gasell-ettevõtted lõid samal ajal juurde 10 miljonit uut.
Ameerikale lisaks on liikunud gasell-ettevõtete tunnustamine üle maailma. Eestis on Äripäev koostanud gasellettevõtete edetabeleid üle 20 aasta.
Seotud lood
Selveri populaarne 63+ vanuses klientidele mõeldud sooduskampaania "Kuldne Kolmapäev" on ettevõtte üks edukamaid kampaaniaid, mis laienes nüüd ka e-Selverisse ning tänavustele pensionipäevadele.