Tartus 9. septembril festivalil Draama 2021 ning Rakvere Teatris 10. septembril esietenduv Karl Koppelmaa „Katk.Est.Used.” räägib tänase eesti perekonna loo, milles on nii Põhjasõja-aegset katku kui ka möödunud sajandi kultuurikatkestusi.
- Rakvere Teatris esieteduv lavastus "Katk.Est.Used", mille autoriks on Karl Koppelmaa. Fotol Liisa Aibel, Peeter Rästas ja Imre Õunapuu. Foto: Kalev Lilleorg
Esietendus festivaliprogrammis on Karl Koppelmaa jaoks juba mitmekordne kogemus. Alates tema esimesest lavastusest 2016. a. on ta ikka ja jälle festivalikavas olnud. Seekord avaneb eesriie Vanemuise Teatri väikses majas. Esimene kodusaali etendus toimub aga Rakvere Teatri suures saalis.
15 fotot
- Karl Koppelmaa lavastus "Katk.Est.Used". Fotod: Kalev Lilleorg
Lavastuse tutvustuse järgi toimub emadepäeval ühes Eesti väikelinnas pidu. Lapsed on ema kohaliku omavalitsuse aasta emaks nomineerinud, kuna nende ema on väga töökas, lausa perfektsionist. Ja nii on nemadki. Nüüd on lapsed ise peret loomas.
„See ei ole klassikaline well-made-play või see struktuur, mida me Hollywoodi filmides näeme. Ta natuke ka võitleb selle vastu. See ei ole põhiline, kuid võitlus on selles, et see lavastus üritab elu tabada, aga elu ise on eklektiline. See on nagu ühe ebakorrapärase geomeetriaga eseme uurimine mitmest küljest. See ei ole kuubik, et ükskõik mis küljest vaatad, vaid nagu skulptuur või midagi sellist, et vaatamegi seda elu, või kui natuke kitsendada, siis pere loomise ja perekonna suhete küsimust. Seda vaadatakse mitme väga erineva nurga alt. Pöördlava meil siin ei ole, aga justkui see elu pöörleks seal. Mingil hetkel räägivad inimesed lugu nagu nad eluski räägivad, mingil hetkel on laval jälle mingisugune asi, mis meenutab teatristseeni,” kirjeldab lavastaja Karl Koppelmaa.
Lavastuses tehakse juttu konstellatsiooniteraapiast, Põhjasõjast ja katkust, kuid need on vaid ühed loo alateemad. Ka sõltuvushäiretest räägitakse palju – see on samuti osa suuremast skulptuurist, selgitab Koppelmaa. „Lisaks on konstellatsiooni kõrval, sellele täiesti vastukaaluks, isikliku vastutuse küsimus, mis on praeguses maailmas äärmiselt oluline, kogu sellele covid-ile ja vaktsineerimisele mõeldes”.
Lugu ja lavastus on Karl Koppelmaa autorilooming, kuid prototüüpideks ei ole siiski üks-ühele tema pere liikmed ja tuttavad. „Perest on mingid asjad ja nüansid, kõik kokku on segu inimestest. Aga vahepeal ma vaatan, et see või too koht on nagu minu elust täiesti,” muheleb Koppelmaa, lisades, et loo vormimise ajal kevadel, ei olnud tal isiklikus plaanis mõned olulised arengud veel nii ukse ees. „See lugu läheb päriselus veel edasi ja edasi,” lisab ta.
Rakvere Teatri esietendusel on avatud vana kooli fotonurk professionaalse fotograafiga perefoto jäädvustamiseks ning teatrikohvik pakub külastajatele koduste peotoitude erimenüüd.
Autor ja lavastaja Karl Koppelmaa, kunstnik Johannes Valdma, helilooja Ilja Massalov, valguskujundaja Arne Maasi.
Lavastuses mängivad Liisa Aibel, Grete Jürgenson, Jaune Kimmel, Peeter Rästas, Elar Vahter, Silja Miks ja Imre Õunapuu.
Seotud lood
Rakvere Teatri näitleja Natali Väli räägib toimetulekutest mitmes rollis - kuidas olla parim ema, suurepärane näitleja ja armastav abikaasa ning selle kõige keskel mitte unustada ennastki.
Rakvere teatrist lahkus omal soovil seitse aastat siinsel laval mänginud näitleja. Vastukaaluks liitus trupiga sel suvel Viljandi kultuuriakadeemia lõpetanud näitleja.
Rakvere teatri värske veri kannab usu endasse lugu. Rainer Elhil oli sisseastumiseksamitel laval närv nii püsti, et ta lausa värisema kippus, aga kui suur soov kutsub rambivalgusse, siis pääsu pole. Tahtja jõuab varem või hiljem pärale.
14. juunil jagati Rakvere Teatri kolleegipreemiaid möödunud hooaja silmapaistvamate tegude, rollide ja teiste “naelapea pihta” tabamiste eest. Alates teatrimaja renoveerimisest 2005. aastal on üleantavaks auhinnaks sepistatud nael.
Selveri populaarne 63+ vanuses klientidele mõeldud sooduskampaania "Kuldne Kolmapäev" on ettevõtte üks edukamaid kampaaniaid, mis laienes nüüd ka e-Selverisse ning tänavustele pensionipäevadele.