1910. aastal otsustasid kolm noort ärimeest - Johan Rumberg, Jüri Tiivas ja Jüri Ertsen ehitada Rakveresse oma tärklisevabriku. Sellest sai alguse Johan Rumbergi tee kartulikuningaks.
- Johan Rumberg. Foto: Tapa muuseum
Kampa võeti mõned rahakamad tuttavad, moodustati usaldusühing Rakvere Tärklisevabrikute Ühing Rumberg, Tiivas, Ertsen & Co, mille asutamise leping sõlmiti 9. oktoobril 1910 Peterburis, ja ehitati vabrik valmis.
Vabriku sisseseade oli algeline, töö toimus peamiselt käsitsi. Esimesel hooajal sai ühing 1276 rubla kahju. Vabrikut täiendati ja järgmine hooaeg tõi juba 3212 rubla puhaskasu.
Vähehaaval hakati plaanima teise vabriku ehitamist. 1917. aasta kevadel osteti Soomest 18 061 rubla eest uuele vabrikule seadmed. Asukohaks valiti Kadrina. Töötati välja ettevõtte põhikiri ja tööstus sai nimeks Eestimaa Põllusaaduste Ümbertöötamise osaühing “Viru”. Põhikiri registreeriti 8. augustil 1919 Eesti Ajutise Valitsuse poolt Tallinnas. Kadrina tärklisevabrik alustas tööd 1919. a sügisel.
Praegu pole enam ei Rakvere ega Kadrina tärklisevabrikut ja kartulikuningas Rumbergi nime mäletavad vaid üksikud.
Seotud lood
Eesti kartulipealinnas Simunas kartulit kasvatav Gustav Põldmaa ei ole kordagi jõudnud mõelda ametist loobumise peale. Tema haritava maa pindala on suurem kui Rakvere linna ja Kadrina aleviku pindala kokku.
Rahvasuu rääkis aastakümneid hullust krahvist ja filmimehed panid ta isegi mängufilmi „Jüri Rumm“ tegelaseks, ehkki hull krahv Peter von Manteuffel elas selle filmi tegevusajast mitukümmend aastat varem.
Karkuse küla on üks üpris mahajäetud kant Tapa vallas Nõmmküla ja Jootme vahel. Omal ajal oli Karkusel aga mõis, mis kuulus nagu Sagadi ja Tapa von Fockide suguvõsale. Ja selles mõisas juhtus kummalisi lugusid.
140 aastat tagasi oli eesti rahva üheks suuremaks eesmärgiks võitlus teoorjuse lõpetamise eest. Eriti ulatuslikuks kasvas see võitlus Lääne-Virumaal, kus levis kuuldus, et mõisnikelt võetakse maa ära ja jagatakse hingemaana välja.
Selveri populaarne 63+ vanuses klientidele mõeldud sooduskampaania "Kuldne Kolmapäev" on ettevõtte üks edukamaid kampaaniaid, mis laienes nüüd ka e-Selverisse ning tänavustele pensionipäevadele.