Bussiliinide hõrendamisega hoiab Rakvere linnavalitsus kokku üle 100 000 euro ja kui gaasi hind jätkab kerkimist kõrgustesse, siis on sisuliseks alternatiiviks veelgi vähendada liinimahtu, ütles Rakvere abilinnapea Kert Karus.
- Abilinnapea Kert Karuse tegevusvaldkonnad on linnaplaneerimine, ehitustegevus, linnamajandus, sh teed-tänavad, ühistranspordi korraldus ja linnavarad. Foto: Rahel Lepp
Linnavalitsuse otsus vähendada surugaasi (CNG) hinnatõusu tõttu alates 1. septembrist kuni käesoleva aasta lõpuni liinimahte tekitas Lääne-Virumaa uudiste
Facebooki lehel paljudes lugejates meelepaha ja küsimusi, miks need bussid üldse hangiti, miks ei tõstetud väljumiste hõrendamise asemele piletihinda, kui palju linn selle otsusega raha kokku hoiab ja kas järgmisena terendab ees piletihinna tõus.
Lugejate küsimustele vastas ning linnaliinide hõrendamise otsuse tagamaid selgitas abilinnapea Kert Karus.
Bussiveoteenuse alarahastusse sattumise oht
„Liinide kärpimine oli vajalik selleks, et tänavuses linnaeelarves transpordile mõeldud rahaga väja tulla,“ rõhutas abilinnapea. See tähendab, et vastupidiselt mõnede pettunud reisijate arvamusele ei olnud tegu kiusliku meetmega „linna raha kokku hoida“.
„Kui me kärbet poleks teinud, oleks sattunud ohtu linnaliinivõrgu jätkusuutlikkus üldse, sest vedajal võib tekkida likviidsusprobleem kulude kandmisel, ja linna eelarves võib selleks ettenähtud raha otsa saada,“ selgitas Karus.
Rakvere linnavalitsus tasub vedajale iga läbitud liinikilomeetri eest. „Liinikilomeetri tariifiga 2,10€/km kohta puhul oleks 2022 septembri tasu suurus 56 910, kärbitud mahu juures oleks see 31 080 eurot ehk 25 830 eurot vähem. Liinikilomeetrid küll kuu lõikes natuke kõiguvad, kuid üldjoontes see tähendab see nelja kuu peale 103 000 eurot kokkuhoidu,“ sõnas Karus. Antud rehkenduse aluseks võeti CNG hind tänavu I kvartalis, mil selleks oli 2 €/kg kohta.
Tegelikult on olukord gaasihinna osas aga trööstitumgi. Tänavu teisest kvartalist alates on gaasi hind kiiresti tõusnud, näiteks augustis oli CNG hind 3,5–4 €/kg ja aastalõpuprognoosid on näidanud jätkuvat ning kiiret kasvu.
Kärpe vajadus, et mahtuda 2022. aasta eelarvesse, oli ca 50%. Karuse sõnul oli eelkõige tarvis jätta alles hommikused tööle ja kooli minemist võimaldavad bussid.
Mis saab järgmise aasta linnaeelarvest ja transpordi osast selles, ei oska täna veel keegi öelda, sest kulud suurenevad ka kõigis teistes omavalitsuse tegevusvaldkondades. Samuti on vara prognoosida tuleva aasta gaasikütuse hinda.
Hansabuss on teinud ettepaneku kehtivat lepingut muuta selliselt, et oleks gaasihinna muudatused operatiivsemalt muudetavad liinikilomeetri hinnas.
Piletihinna tõus leevendust ei tooks
Piletihinna tõstmine gaasikütuse jätkuval kallinemisel sisulist leevendust ei tooks, sest Karuse sõnul katab piletitulu hetkel arvestuslikult ca 13% liinikilomeetri maksumusest. „Piletihinna tõstmisel jäävad linnaliinid jätkuvalt valdavas osas linnaeelarvest doteeritavaks, piletitulu võib üldkokkuvõttes hoopis väheneda, sest kas loobutakse sõitmisest või tõuseb piletita reisjate arv,“ leidis abilinnapea.
Head alternatiivi polegi
Mis saab, kui gaasi hind jätkub kerkimist kõrgustesse? Sisuliseks alternatiiviks on veelgi vähendada liinimahtu – kuni otstarbekas, rõhutas Karus, ja hakata ette valmistama uut hanget, näiteks vedu diiselbussidega. „Uute busside tarneaeg on aga 1,5–2 aastat ja keegi ei oska prognoosida, mis on siis diislikütuse hind, samuti oleks see vähikäik keskonnahoiu arvelt, mida me aga ei soovi,“ vangutas Karus nokk-kinni-saba-lahti olukorra peale pead.
Miks suleti raudteejaama liin?
Linnaliin nr 4 oli seotud reisirongide sõiduplaanidega, mille üle rongi kasutav rahvas liini käiku pannes rõõmustas. „Tegu oli uuendusega, mille kasutamist oli keerukas ette näha ning liini kasutajaid osutus ca 800 inimest kuus, olles samas kõige vähem koormatud liin,“ põhjendas abilinnapea otsust liin nr 4 sulgeda. Karus ütles, et vastasel juhul oleks Rakvere linn olnud sunnitud tegema veelgi suuremaid kärpeid traditsiooniliselt kasutuses olnud liinidel.
CNG-busside kasuks otsustati ajal, mil kütuse hind oli neli korda väiksem
Rahva nurina peale, miks linn CNG busside kasuks üldse otsustas, sõnas Karus, et Rakvere linn vajas bussiveoteenuse osas arenguhüpet ja busside valikul mängis rolli keskkonnasõbralik mõtteviis.
Uued bussid ei ole ainult keskkonnasäästlikud, vaid ka väga kasutajasõbralikud liiklejatele. Hange linnaliinide veoks viidi läbi 2021. aasta suvel, kui CNG kütuse hind oli 0,9 €/kg kohta ning miski ei viidanud sellele, et olud maailmas viivad gaasi hinna maailmaturul nii kõrgele.
Seotud lood
Täiendatud liini nr 5 infoga
Jätkuv surugaasi (CNG) kallinemine sundis Rakvere linnavalitsust üle vaatama kehtivat linnaliinikorraldust ja vähendama liinimahte alates 1. septembrist kuni käesoleva aasta lõpuni. Hommikused väljumised on toodud varasemaks, et lapsed tundide alguseks kooli jõuaksid.
Läinud nädalal teatas Rakvere linnavalitsus otsusest vähendada surugaasi (CNG) erakordse hinnatõusu tõttu alates 1. septembrist kuni käesoleva aasta lõpuni liinimahte.
Reedel, laupäeval ja pühapäeval on bussisõit Rakvere linnapäevade puhul kõigile tasuta
Tänavu tõi Hansabuss Rakvere linnaliinidele seitse mugavat ja turvalist bussi, mille tulemusena on muutunud bussisõit linlase jaoks arvestatavaks alternatiiviks autole, rattale või jala liikumisele. Paraku hõljuvad linnajuhtide meeltes murepilved - kütusehinnad on kõrged.
Täna esitleti Rakveres uuest aastast sõitma hakkavaid linnaliinibusse. Järgmised kaheksa aastat teenindab lepingu alusel Rakvere linnaliine aktsiaselts Hansabuss.
Selveri populaarne 63+ vanuses klientidele mõeldud sooduskampaania "Kuldne Kolmapäev" on ettevõtte üks edukamaid kampaaniaid, mis laienes nüüd ka e-Selverisse ning tänavustele pensionipäevadele.