Kui Eesti riik tahab omaenda seatud eesmärke saavutada, siis tuleb mahukaupade maanteelt raudteele suunamisega kohe praegu aktiivselt tegeleda – muuta raudtee soodsamaks veolahenduseks või pakkuda vähemasti võrdset konkurentsiolukorda, kirjutab Operaili juhatuse liige Merle Kurvits.
- "Kui me kohe praegu suunda ei muuda, siis raudteeveod ellu ei jää, meie maanteed täituvad raskeveokitega, teede olukord halveneb, remondivõlg suureneb, kliimaeesmärgid jäävad täitmata ning plaanitavast automaksust laekuv raha läheb teede korrashoiu asemel hoopis trahvide tasumiseks," kirjutab Operaili juhatuse liige Merle Kurvits. Foto: Tanel Meos
Raudtee on kõige keskkonnasäästlikum transpordiliik maismaal. Paraku on raudteeveod senise poliitika tulemusena tänaseks maanteevedudest kallimad. Kui me kohe praegu suunda ei muuda, siis raudteeveod ellu ei jää, meie maanteed täituvad raskeveokitega, teede olukord halveneb, remondivõlg suureneb, kliimaeesmärgid jäävad täitmata ning plaanitavast automaksust laekuv raha läheb teede korrashoiu asemel hoopis trahvide tasumiseks.
Kui 50 kaubakonteineri liigutamiseks maanteel kulub 50 veoautot 50 juhiga, siis raudteel kulub selleks üks vedur ühe juhiga. Kaubavedu raudteel on 28 korda ohutum kui maanteel – mida rohkem raskeveokeid meie maanteedele juurde tuleb, seda ohtlikum on liiklus kõigile sõitjatele. Võrreldes maanteeveoga kulutab kaubavedu raudteel umbes neli korda vähem kütust ja eraldab umbes kuus korda vähem CO2.
Seotud lood
Operail saatis Soome juba kolmanda Tapa depoos ehitatud C30-M veduri. Ühtekokku on valminud Tapal juba tosin vedurit.
Riigi raudteeäri Operail pakkis edukalt kokku vagunirendiäri, ettevõte pääses idaturul tegutsemisest, kuid vabastas end ühtlasi 99% kasumist.
Tapa olulise tööandja Operaili juhatuse esimees Raul Toomsalu pidi umbes 85% riigifirma senistest äridest omaniku survel lõpetama ning ettevõte pandi silmitsi võimatu missiooniga: alanud aastal tuleb teenida 40% rohkem tulu kui eelmisel aastal.
Uusi koondamisi plaanis ei ole
Kuigi vedurite ehitus Tapa depoos on üks riigifirma Operaili kolmest ärisuunast, mille omanik soovis maha müüa, ei tekkinud aastase müügiprotsessi jooksul tõsiseltvõetavaid ostuhuvilisi. Seetõttu jätkab Operail Repairs Tapa depoos tööd Operaili koosseisus.
15 aastat kestnud keskpankade rahapoliitika tagajärjel ei ole meil enam vabu kapitaliturge ning kogu globaalne majanduskasv tuleneb võlakoorma suurenemisest, mitte tootlikkuse kasvust. See jätkusuutmatu kasv lõpeb peagi väga suure kollapsiga, kirjutab Soome majandusteadlane Tuomas Malinen.