Piibel õpetab annetama, aga ka investeerima ja heaperemehelikult majandama, kirjutab Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku peapiiskop Urmas Viilma Äripäeva essees.
- “Kõige raha ja rikkust puudutava juures on Pühakirjas rõhk arukusel, mõõdukusel, vastutustundlikkusel ja moraalselt õigel käitumisel. Investeerimine, säästmine ja vaevanägemine parema tuleviku nimel on olulised, kuid need ei tohi saada inimese peamiseks elueesmärgiks,” kirjutab EELK peapiiskop Urmas Viilma. Foto: Liis Treimann
Kui Jeesus sündis, tõttasid hommikumaa tähetargad teda kummardama ja tõid vastsündinule kingituseks tolle aja luksuskaupu. Evangelist Matteus kirjutab:
“Ja majja sisse astudes nägid nad last koos Maarja, tema emaga, ja kummardasid teda tema ette maha heites, avasid oma aarded ning andsid talle kinke: kulda, viirukit ja mürri.” (Mt 2:11)
Kõik nimetatud kingitustest olid väärtuslikud ja hinnalt kallid. Kuidas peaks üks ausaks ja usule kindlaks jääda sooviv ristiinimene, kellel läheb majandulikult hästi, suhtuma edusse ja omandisse? Mida ütleb piibel lisaks sageli tsiteeritud Jeesuse ütlusele rikkast, kellel on sama raske taevasse pääseda kui kaamelil läbi nõelasilma, rikkuse ja omandi kohta?
Raha ja piibel
Piibel on oma pere sissetulekuid kasvatada püüdvale ristiinimesele ja ka kristlasest ettevõtjale üsna praktiline rahatarkuse käsiraamat. Piiblist leiame üsna konkreetsed juhised raha ja varaga arukalt ümberkäimiseks, nagu ka investeerimiseks ning ausa tulu teenimiseks. Sealt leiab asjakohaseid märkuseid laenamise ja võlgu olemise kohta, nagu ka almuste andmise ja annetamise kohta.
Ilmalikus Eestis taasavastame piiblit selle nurga pealt uuesti, sest tegelikult ongi piibel läbi sajandite olnud kogu kristliku maailma majandusõpikuks. Raha mainitakse piiblis üle 800 korra, koos omandi teemaga ligi 2000 korda.
Piiblis ei ole vaene õndsam ega õigem rikkast. Nii vaesus kui rikkus on osa selle maailma reaalsusest.
Urmas Viilma
EELK peapiiskop
Enne raha kasutuselevõttu kasutati mõõduvõtmisel kaalutud hõbedat või muid väärismetalle. Peagi muutusid hõbeda ja kullatükid ühesuurusteks -kaalulisteks ning neile anti nimed. Nii tekkis raha, kuid kuld ja hõbe säilitasid oma väärtuse ka ilma müntideks vermimata. Idamaa targad, kes tulid kaugelt maalt, ei toonud Jeesusele oma maa valuutat, vaid kulda, millel oli kõrge väärtus olenemata geograafilisest asukohast.
Piiblis ei anta rahale hinnangut. Raha on neutraalne, kuid määrav on inimese suhtumine rahasse. Apostel Paulus kirjutab oma noorele kaastöölisele Timoteusele:
“Jah, kõige kurja juur on rahaarmastus, sest raha ihaldades on mõnedki eksinud ära usust ja on ise endale valmistanud palju valu. (1Tm 6:10)
Paulus annab Timoteusele juhtnööri, millist nõu ta peaks rikastele andma, et nad saaks siiski jumalakartlikult oma elu elada:
“Neid, kes on nüüdsel ajal rikkad, käsi, et nad ei oleks ülbed ega loodaks ebakindlale rikkusele, vaid Jumalale. Käsi neil teha head, saada rikkaks headelt tegudelt, olla lahke ja helde käega.” (1Tm 17-18)
Vaesus ja rikkus
Piiblis ei ole vaene õndsam ega õigem rikkast. Nii vaesus kui rikkus on osa selle maailma reaalsusest. Määrav on igaühe isiklik suhtumine ja südamehoiak oma olukorras, nii vaesuses kui rikkuses.
Suurem risk on siiski libastuda rikastel, sest just rikkusest ei tohi saada eesmärk omaette. Piiblis on öeldud:
„Õnnis on rikas, kes leitakse olevat laitmatu ja kes ei jookse kulla järele.“ (Srk 3:8)
Keegi ei saa ka oma maist vara enesega igavikku kaasa võtta. Kogu vara ja rikkus kuulub lõpuks Jumalale ning inimese kohustus on olla selle haldamisel vastutustundlik.
Seotud lood
Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku peapiiskopi Urmas Viilma mõju ulatub Eestis kaugelt sügavamale kui pelgalt luteri kirik. Ta tunnistab ise, et mõjukuse kasvatamine oli tema üheks eesmärgiks peapiiskopiks saades.
Teame, et töötajat ei tohiks diskrimineerida tema usuliste veendumuste tõttu. Aga mis siis, kui kirikuõpetajana töötav inimene ütleb, et ta ei usu enam jumalasse?
Viru praostkonna kevadsinodi jumalateenistus toimus Kadrina Katariina kirikus ja sinodikoosolek Kadrina koguduse leerimajas.
Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku (EELK) peapiiskop Urmas Viilma meenutab oma jõululäkituses, et inimkond ei ole aastatuhandete kestel õppinud midagi varasemate põlvkondade sõjakuse ja vägivallaga kaasnenud traagikast.
15 aastat kestnud keskpankade rahapoliitika tagajärjel ei ole meil enam vabu kapitaliturge ning kogu globaalne majanduskasv tuleneb võlakoorma suurenemisest, mitte tootlikkuse kasvust. See jätkusuutmatu kasv lõpeb peagi väga suure kollapsiga, kirjutab Soome majandusteadlane Tuomas Malinen.