Petukõnede tegijad on võtnud kasutusele uue meetodi veenmaks ohvreid, et tegemist on kõnega pangast, teatas Swedbank.
- Swedbanki klienditeenuste juhi Ede Raagmetsa sõnul tegutsevad pangakliente petta üritavad kurjategijad väga professionaalselt ja leiutavad pidevalt uusi võtteid. Foto: Madis Veltman/Scanpix/Postimees
Kõne alguses mängitakse ohvrile eestikeelne lindistatud teavitus sisuga: „Tere, Teile helistatakse Swedbankist, hetkel on kõik eestikeelsed teenindajad hõivatud, sellepärast Teiega võtab ühendust venekeelne töötaja.“ Seejärel asub ohvriga rääkima vene keelt kõnelev kurjategija.
"Swedbank ei kasuta sellist lindistatud teavitust. Swedbanki töötajad räägivad kliendiga tema emakeeles. Saades sellise kõne, katkestage kõne ja ärge astuge petturitega dialoogi, nad on väga osavad manipuleerijad. Petukõnedes ei ole näha vaibumise märke ja valvsust ei tohi kaotada,“ rõhutas Swedbanki klienditeenuste juht Ede Raagmets pressiteate vahendusel.
Pangatöötaja ei vaja pangakaardi blokeerimiseks või väidetavate kontol toimuvate kahtlaste tehingute peatamiseks kliendi PIN-koode. Samuti ei helista pangatöötajad klientidele, et panna peale „pettustevastast kaitseprogrammi“ vms. Tasub ka meeles pidada, et Swedbanki töötajad ei kontakteeru kliendiga suhtlusrakendustes nagu WhatsApp, Viber.
„Petturid tegutsevad väga professionaalselt, kasutavad ootemuusikat, suunamist jne, muutes sellega pettuse äratundmise raskeks. Pidevalt leiutavad kurjategijad uusi viise, kuidas ennast kliendile usaldusväärseks muuta. Nad on võtnud kasutusele SMS-i saatmise, mis justkui „kinnitab“, et nad on pangatöötajad. Nüüd on nad kasutusele võtnud eestikeelse lindistatud teate, mille eesmärk on juhtida ära kahtlust sellelt, et pangatöötaja ei räägi kliendiga tema emakeeles,“ lisas Raagmets.
Kaks näidet hiljutistest pettustest
Politseile teatati, et Narvas elavale 71-aastasele mehele helistas vene keelt kõnelev isik, kes tutvustas end Swedbanki töötajana ja palus avaldajal turvalisuse tagamise ettekäändel sisestada PIN-kalkulaatori koodid. Hiljem avastas kannatanu, et tema pangakontolt on teostatud ülekanded summas 6955 eurot.
Politseile teatas Kohtla-Järvel elav 42-aastane naine, et talle helistati võõralt telefoninumbrilt ja tutvustati ennast börsimaaklerina. Helistaja palus kannatanul erinevate ettekäänete abil investeerimise eesmärgil vormistada kiirlaenu ja paigalda arvutisse AnyDesk tarkvara, mida kannatanu ka tegi. Kahju on kokku 2450 eurot.
Seotud lood
End pangatöötajatena esitlevate kelmide ohvriks on tänavu langenud sajad inimesed ning mitmetuhande euroseid kahjusid kannab ka Lääne-Virumaa. Millised on levinud petuskeemid ja kuidas saada aru, et helistaja pole tegelikult pangast?
Välismaistelt veebilehtedelt autot ostes võib sattuda petturite ohvriks. Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru jagab soovitusi, mis autot ostes vältida petiste lõksu langemist.
Mängus koerad, pangatöötajad ja armukelmid
End pangatöötajatena esitlevad petturid muutuvad aina nahaalsemaks, ainuüksi selle aasta viie kuuga on välja petetud 2 miljonit eurot. Politsei- ja piirivalveameti majanduskuritegude büroo juht Leho Lauri sõnul on lausa absurdne, milliste skeemide ohvriteks inimesed langevad.
Mitmed kliendid on LHV Pangale teada andnud, et neile on petturid LHV-na esinedes kahtlase sisuga sõnumeid saatnud.
Selveri populaarne 63+ vanuses klientidele mõeldud sooduskampaania "Kuldne Kolmapäev" on ettevõtte üks edukamaid kampaaniaid, mis laienes nüüd ka e-Selverisse ning tänavustele pensionipäevadele.