Väike-Maarja külje all asuv Äntu mõis on Eestimaa kanapidajatele olnud tuttav nimi ja koht juba veerandsada aastat. Sealsed kanad on alati olnud hinnas nende seas, kes soovivad 10-12 siblijat omale koju viia või ka suurema hulga teise ringi munejatega oma äri ajada.
- Lauri Bobrovski haarab vahel mõne kanakese ka sülle. Foto: visualista.ee
Kuigi tee pealt vaadates näevad kanalad päris samasugused välja kui varem, on viimasel viiel aastal ettevõtte sisu paljuski muutunud. Muutused algasid, kui ettevõte vahetas omanikku.
Esimese katse hakata kanapidajaks tegi Lauri Bobrovski (37) tegelikult juba paar aastat varem. Järvamaal mahelihatoodetega tegelenud ettevõtja sõitis Äntusse ettevõtte eelmise omaniku jutule ettepanekuga teha koostööd. „Pojake, sa ei tea selle äri hingeelu,“ sõnas talle eelmine peremees pessimistlikult. Nii jäid tookord käed löömata. Kanapidamise mõte ei andnud mehele aga rahu ja kui ta kaks aastat hiljem helistas uuesti Äntusse, kuulis ta agronoomilt, et asjalood pole kuigi head ja ettevõtet ootab kas müük või pankrot. Bobrovski haaras võimalusest ja otsustas ettevõtte ära osta.
„Tol hetkel oli ettevõtte olukord nii kehv, et pankrotiavaldus oli kohtusse antud, varad oli maksuameti poolt arestitud ja töötajatele palga maksmiseks müüdi noorlinde,“ rääkis Bobrovski lõpu ootusest, milles ettevõte tollal toimetas.
Lisaks võlgadele sai uus omanik endale lõpuks ihaldatud kanad. „Tol hetkel oli siin kaks põhikarja, kummaski ca 3000 kana. Kanad munesid seina ääres asuvatesse pesadesse, mune korjati käsitsi,“ kirjeldas mees, kes esimese asjana soetas munaliinid. See tegi töö efektiivseks ja jäi ära munade puhastamine. Ehkki võib kõlada kalgilt, et kanad peavad munema liini peale, siis tegelikult tähendab liin seda, et ruumi keskel on pesakastide süsteem, kus iga kana võib hämaras rahulikult oma munaga ühele poole saada. Liin viib munad otse karjakööki, kus need sorteeritakse ja pakitakse.
- Eelmine omanik pärandas uueöe peremehele ka kontori seinal rippuva maali. Foto: Rahel Lepp
Kontseptsiooni mõttes jätkas ettevõte samas suunas, kuhu Äntu mõis juba 2012 keeranud oli – linde kasvatati mahenõudeid silmas pidades. Ja ette kiirustades võib öelda, et kolm aastat hiljem viis Bobrovski täide oma plaani kasvatada ka broilereid, seega tänaseks pakub ettevõte lisaks mahemunadele ka mahebroileriliha.
Mahekana argipäev
Mahe, see tähendab, et kanadel on rohkem ruumi kui tööstuslikul pidamisel kanadel, nad saavad vaid mahetoitu ja võivad iga päev õues käia. Muidugi kui ilm lubab ja kanal soovi on.
- Äntu mõisa munakanad. Foto: visualista.ee
Tänaseks on Äntus viis karja, igas kolm tuhat sulelist. Ühe karja tarvis on üks laut ja selle ümber hea hulk maad, kus lindudel on vaba voli ringi siblida. „Kui nad on maa paljaks söönud, toome oma põllult ristikut ja laotame selle lauda ümber,“ rääkis Bobrovski, kuidas lisaks mahetoidule tagatakse kanadele ka terveks päevaks tegevust, sest igavuse korral võivad kanad stressi sattuda ja üksteise suhtes õelaks minna. Aga sellest hiljem.
Umbes 70 protsenti kanade ninaesisest toodab ettevõte ise ning eesmärk on jõuda saja protsendini. Söödaks vajaliku teravilja kasvatamiseks on ümbruskonnas üle 400 hektari maad.
Seotud lood
Kunda külje all Paaskülas asub OÜ Telo Talu, kus tegutsevad Elo (35) ja Terry Knight (48) koos kolme pojaga, seltsiks 600-700 sulelist, 44 lammast ja 4 hobust. Kuidas Inglismaal elanud ja (üle)töötanud abielupaar mehe algatusel naise kodumaale sattus ja kuidas on nende esimesed kaks aastat siin möödunud, on raamatut väärt lugu.
Lihavõtete aegu tõusevad hinda valged kanamunad, ent pruunid kanad on produktiivsemad munejad, ütleb 30 aastat kanu kasvatanud ettevõtja.
Hiiumaal üles kasvanud Gustav Kotkas (32) oli tosin aastat elanud pealinnas ja töötanud IT-sektoris, kuid peale isaks saamist leidis, et on viimane aeg pöörduda tagasi maale, kus elu ehedam. Nii jõudis ta Haljala valda Karula külla.
Maailmaturu nõudlus muna ja munatoodete järele on suur ning hinnad ajalooliselt kõrged. USAs on muna hind Euroopaga võrreldes kaks korda kallim, selgub Eesti suurima munatootja Dava Foods Estonia rahvusvahelise turu ülevaatest.
Selveri populaarne 63+ vanuses klientidele mõeldud sooduskampaania "Kuldne Kolmapäev" on ettevõtte üks edukamaid kampaaniaid, mis laienes nüüd ka e-Selverisse ning tänavustele pensionipäevadele.